Speltine klice: Funkcionalna hrana

Ljudski organizam je sve „slabiji“ u borbi sa današnjom „ponudom“ hrane, sa svim „bombardovanjima“ reklamnih kampanja, „Zdravo, leči, pomoćno“ i šta sve nećemo pročitati i čuti. Ono što ne želimo da čujemo jeste ritam našeg tela i ritam našeg zdravlja! Pratimo trendove, posno, hrono, bez aditiva itd., ustvari samo tražimo zamenu za naviku loše iskombinovanih namirnica u našoj ishrani.

Uvek ćemo naći izgovor: „suviše komplikovano, nedostaje mi vreme, ma kupiću u supermarketu“ i još milion opravdanja, što je ono najgore, to isto prenosimo i na svoju decu! Nismo na pravom putu i za sebe moramo imati vremena, kako za zabavu tako i za hranu. Pojava teških bolesti su većim delom izazvane unosom nastalim svim genetskim promenama na primarnoj proizvodnji koja se dalje prenosi na konačni proizvod koji je pored genetske promene pretrpeo i nebrojene aditive, koje svakako moraju ostaviti trag na naš organizam i dalja pokoljenja. Nemojmo više tražiti izgovore, dajte svom organizmu najbolje iz prirode! Tu nam je na dohvat ruke samo trebamo da uživamo u tome!
Sirove namirnice, klice, žitarice, prirodne masnoće, mlečne proizvode, konzumirajte uvek bez griže savesti, uvek imajte na umu da trebate da konzumirate hranu našeg podneblja i na način kako se pripremalo oduvek, popularno – bakina kuhinja. Izbacite ono što je višak – otrove koji Vam se smeškaju sa polica: Industrijski slatkiši,margarini, biljni kačkavalji, hlebovi specijalnih vrsta, musli, paštete, salame, namazi… i bezbroj lepo upakovanih otrovnih namirnica. Jasnim stavom prema „higijeni ishrane“ sami ćete shvatiti da je ljudski organizam mašina koja dalko boje i „mirnije“ radi sa FUNKCIONALNOM HRANOM, time ćete Vi i vaši najmiliji imati mogućnost zdravog i dugovećnog života.

Počinjemo od jedne vrsne žitarice, da kažemo, popularne, u današnje vreme – Spelta.

 

Spelta, krupnica ili pir, (lat. Triticum spelta) je najbliži srodink današnje pšenice ali sa daleko kvalitetnijim i zdravijim učinkom na naš organizam od svih sortimenata „moderne“ pšenice.
U spisima se beleži da je 9000 godina stara ova žitarica i možemo slobodno reći, da zbog svog niskog prinosa, nije interesantna za genetsku modifikaciju a i iz razloga specifičnosti dalje obrade smatra se „neprofitnom“. Spelta se u starom Rimu davala vojsci prilikom dugih marševa kao i trkačkim konjima kao viskokoenergetska hrana.Seme spelte ima deblju koru od obične pšenice i time je daleko otpornija na hladnije vremenske uslove, kao i daleko manju mogućnost kontaminacije zrna pesticidima i ostalim aero faktorima. bolje uspeva u hladnijem podmeblju i danas se najviše gaji u Nemačkoj, Finskoj,Belgiji i Švajcarskoj, to ujedno i opravdava višu cenu u odnosu na ostale žitarice jer je malo gazdinstava u Srbiji koja gaje ovu vrsnu žitaricu.
Spelta je žitarica „mekog zrna“, topla, (najbolje je konzumirati zimi i u proleće) a u odnosu na moderne vrste pšenice spelta je sa značajno manjim procentom glutena!

Šta možemo sa ovim divnim zrnom da uradimo i kako to utiče na naš organizam?
– Naklijavanje zrna: ovim procesom dobijamo speltine klice, kasnije speltinu travu. Speltine klice se mogu koristiti kao dodatak salatama, sendvičima, supama, čorbama itd, meljavom speltinih zrna i klica dobijamo podlogu za mešenje hleba ili peciva a trava ( kada klica isklija u travu visine od 10-15 cm), postaje nezamenjiv napitak poznat kao „energetska bomba“ a uticaj ovog napitka je ravna transfuziji krvne plazme!
– Od brašna spelte dobijamo vrsni hleb, peciva i kolače, ovde Vam savetujemo da nipošto ne „bežite“ od svežeg kvasca jer sveži kvasac isparava prilikom pečenja te u pečenim proizvodima ostaje u tragovima a u speltinom brašnu nema „modifikovanog“ glutena za koji bi se vezao i postao opasan!
– Od speltinog griza možete pripremati kaše, dodatkom meda, svežeg i suvog voća, koštunjavih plodova, za gurmane dodatkom sira, kajmaka ili kiselog mleka, izizetan obrok za doručak.
– Kombinacijom sa drugim žitaricama ili klicama drugih žitarica možete kreirati do beskonačnosti Vaše bravure, a sve to da prilagodite vašem vremenu i potrebama. Možete je koristiti kao osnov za slana i slatka jela (bareno zrno), kao rižota, musake, salate, poslastice…

Spelta je obilata hranjivim materijama, aminokiselinama, organizam ih prepoznaje, brzo ulaze u krvotok i ne opterećuju probavni trakt. Podiže imunitet (spelta je u Nemačkoj pomoćno sredstvo kod najtežih imunih bolesti, izuzetno utiče na nervno-koštani sistem, ispitivano je na pacijentima obolelim od Parkinsonove, Alchajmerove bolesti, reumatoidnog artritisa itd.) i pomaže obnavljanju ćelija, čak i kod osoba starijih od 65 godina.
Izuzetna je za crevno probavni trakt. Čistač i čuvar je jetre i pankreasa, pomaže kod svih poremećaja varenja i posledica koje time nastaju.
Spelta bi trebala da bude bar jednom dnevno u Vašoj ishrani i ishrani Vaše dece.
Sportistima odličan prirodni dodatak za snagu, eksprozivnost i izdržljivost!

Za Vas smo pripremili predlog ukusne “grickalice”:

KREKERI OD SPELTINIH KLICA:

Potrebne namirnice:
– 250 g naklijalih speltinih zrna,
– 260 g belog kukuruznog brašna,
– 200 g mix semenki lan, oljušteni suncokret,
– 150 ml maslinovog ulja,
– 300 ml ključale vode,
– 5 g kurkume,
– 5 g soli ili više po ukusu.
(možete dodati i suve začine origano, bosilja, kim, čili, po Vašem izboru)

                    ispiranje klica
na ubrusu otkloniti višak vode
samleti klice
mlevene klic, kukuruzno brašno, laneno seme i suncokret
u smesu dodati ulje
zagrejati vodu do ključanja
nasuti ključalu vodu
dodati kurkumu
stanjiti testo; peći na pekarskom papiru na 170° prvih 10′; zatim smanjti temperaturu na 100° i kontrolisati boju
krekeri spremni za konzumaciju

Pre konzumacije krekere ostaviti da se ohlade i osuše na vazduhu. Izlomiti ih na komade željene veličine.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *